På Servicetorget kan du få hjelp og veiledning med bl.a. søknader, du kan få veiledning innen og kjennskap til kommunen forøvrig og få utført endel andre oppgaver. Vi vil kort og godt hjelpe deg!

Ta gjerne kontakt på tlf 38 37 90 00, på epost Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller kom innom!

Utskrift

Så.. Sirdal, sa du...?

...helst dagsaktuell informasjon...?

Tja...: Store norske leksikon sier endel om Sirdal. Ikke helt oppdatert, men greit nok.

Kart, og vær! finner du på f.eks. storm.no

Når det gjelder ting som "har vært", altså: kjapt historisk tilbakeblikk, så sier vår egen hjemmeside litt, men ikke alt. Det er skrevet tykke bøker både om kultur, folk som hadde sitt virke her, og gårdene som var livsgrunnlaget. Disse kan du få kjøpt på Servicetorget. Riktig så fine bøker er det!

Når det gjelder hvordan å komme seg hit, så slår det til det som ble sagt om "verdens navle" for noen setninger siden. Det er ikke all verden av offentlig persontransport som ender opp i Sirdal, være seg kommunesenteret eller andre plasser. Endel av det er også begrenset til transport av skoleelever. Og nei: Det finnes ikke togstopp (Gyland er i Flekkefjord) eller flyplass (Sola lufthavn i Rogaland, Kjevik i Vest-Agder) innenfor denne kommunens grenser! Det offentlige tilbudet heter: Buss.

Og bussrutene de finner du av ved å se på nettstedet for ruteopplysningen www.177-agder.no hvis du reiser fra ett-eller-annet sted i Kristiansand. Du velger f.eks. Kristiansand ï fra-feltet i ruteplanleggeren deres, og Tonstad i til-feltet, så får du opp forslag etterhvert. Hvis du er i Rogaland, har http://www.kolumbus.no/ også en reiseplanlegger som fungerer fint.

Skulle du være i ett annet fylke, så kan fly eller tog være alternativer for å komme seg ett stykke på vei. Målet er jo Sirdal!

Det hører med til historien at infrastruktur som f.eks. vei, og offentlig kommunikasjon (f.eks. persontransport..) er prioriterte arbeidsoppgaver for våre engasjerte folkevalgte. Alle vil at dette skal bli bedre!

Dessuten: Litt luksus har vi som bor her. Vi kan bestille transport med taxi til enkelte togavganger. Til busspris! Dette tilbudet finner du også beskrevet på www.177-agder.no . De kaller det "bestillingsruter", og det er ett flott tilbud!

Psst! og Post Scriptum: Første gangen jeg reiste til Sirdal, tok jeg fly fra Værnes, og landet på Sola Lufthavn. Der leide jeg bil (fikk veldig fin bil!) og fikk en nydelig kjøretur opp fra Sola via Helleland til Tonstad. Det virket veldig fint!

Skal du hit..?  Ha en fin tur og ett fortreffelig opphold!

 

T.

 

Utskrift

Innbyggerinitiativ

Du som innbygger i Sirdal kan kreve at kommunestyret behandler en sak som du er opptatt av. Dersom vilkårene som er nevnt nedenfor er oppfylt, må kommunestyret ta stilling til saken.

Retningslinjer for innbyggerinitiativ

1. Du må fremme et forslag som du ønsker kommunestyret skal ta stilling til. Forslaget må ha et konkret innhold og gjelde en sak (eller saker) som kommunen er pålagt å arbeide med, oppgaver kommunen har tatt på seg frivillig eller ting som du mener kommunen bør ta et ansvar for. Forslaget må altså dreie seg om saker som kommunen har myndighet til å gjøre vedtak i.

2. Forslaget må være skriftlig. Du står fritt til å formulere forslaget.

3. Forslaget må ha tilslutning fra minst 2% av Sirdals innbyggere. Personen må føre opp navn og bostedsadresse, dette for å verifisere at personen bor i Sirdal. Det er ikke krav om at du eller de andre har stemmerett ved kommunestyrevalg – dvs det er ikke bindinger i forhold til alder, botid i kommunen eller nasjonalitet. Tilslutningen dokumenteres med underskriftsliste.

4. Det må opplyses hvem som er talsperson for forslaget (én eller flere) slik at kommunen kan gi tilbakemelding på kommunestyrets behandling av saken.

Du kan lese mer om innbyggerinitiativ her:

Innbyggerinitiativ

Utskrift

Servicetorget

Servicetorget er det første som møter deg når du tar kontakt med kommunen pr. telefon eller personlig oppmøte. Hos oss kan du få informasjon, veiledning og hjelp av mange slag som omfattes av den kommunale virksomheten. Du er velkommen til å besøke oss på rådhuset i Sirdal kommune!

Telefon: 38 37 90 00, telefax 38 37 03 30, epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Kommunehuset er åpent fra kl. 0730 til kl. 15.00, som også er våre telefontider.

 

 

God service er ofte:

Samsvar mellom markedsføring og virkelighet (hold hva du lover).

Kvalitet levert over tid!

God kommunikasjon, uten usikkerhet etc.. Et profesjonelt intrykk.

Opplevd fleksibilitet

Enhver opplevd service som er høyere en forventet service

 

Dårlig service er ofte:

Avvik mellom kroppslig og verbal kommunikasjon

Avvik i kvalitet

Ensporede tjenesteytere

Enhver opplevd service som er lavere en forventet service.